Historie vozu Praga S5T

 

Praga S5T (silniční pětituna, hovorově espětka) je silniční nákladní automobil střední tonáže, postavený na bázi terénní třítuny Praga V3S, ze které převzal především hnací ústrojí, upravený rám a kabinu. Na rozdíl od vozu Praga V3S je Praga S5T dvounápravový, s pohonem na zadní nápravu (znak 4×2). Postupně vznikly tři vývojové verze, lišící se hlavně použitým motorem. Základním provedením vozidla byl valník a třístranný sklápěč, vůz však byl také osazován řadou účelových nástaveb. Dále existovala varianta s prodlouženým rozvorem nebo kabinou. Pod označením Praga S5T-TN vznikaly návěsové tahače založené na upraveném šasi Praga S5T. Praga S5T byla vyráběna v letech 1956–1961 v AZKG Praha-Vysočany, poté v Avii Letňany do roku 1972, kdy byla její výroba bez náhrady ukončena.

Jako alternativní náhradu za vůz Praga S5T bylo vyvinuto několik prototypů Praga a Avia, ale žádný z nich se do výroby nedostal. Příčinou byl jednak nedostatek výrobních kapacit, jednak rozhodnutí RVHP vyrábět nákladní vozy střední hmotnostní kategorie v NDR. Potřeba středních nákladních automobilů v Československu (hmotnostně mezi domácími typy Avia A30 a LIAZ RT/MT) byla nadále kryta dovozem, a to především východoněmeckého vozu IFA W50.